Rozhovor: Rovné příležitosti v České poště

Českou poštu známe všichni a všichni jsme jejími klienty. Nahlédnout do zákulisí se nám povede však málokdy. Přinášíme vám rozhovor s experty HR Lucií Carbolovou a Petrem Dobrým, kteří nám poví něco o fungování HR v České poště a představí projekt Rovné příležitosti.

CarbolovaLucie Carbolová je expertka HR pracující v sekci rozvoje lidských zdrojů České pošty, s.p. Vystudovala pedagogiku na Ostravské univerzitě a následně přešla do oblasti HR. Dnes je to již více než deset let, co v personalistice pracuje. Má zkušenosti z personální agentury, odkud přešla do společnosti Česká pošta, s. p. Působila jako interní trenérka a v současnosti zastává pozici expertky HR, kde má mimo jiné na starosti vedení projektů v oblasti personálních procesů, CSR, vytváření metodik, tvorbu e-learningových kurzů a implementaci procesů.

DrobnyPetr Dobrý je rovněž expert HR v odbor programy rozvoje lidských zdrojů České pošty, s.p. Sám říka, že je zajímavé, kolik lidí dělá něco jiného, než vystuduje. Vystudoval totiž přírodovědeckou fakultu, ale od prvního pracovního poměru se pohybuje na poli marketingu a reklamy. Řídil malou cestovní agenturu, v několika reklamních agenturách prošel mnoha pozicemi včetně vedoucích a zdá se, že na nějakou dobu zakotvil na České poště, kde pomáhal budovat brand marketing a HR marketing.

O České poště
Oba dobře vědí, že představit jejich zaměstnavatele v krátkosti je složité jako firma sama. Známe ji a jejími klienty jsme všichni. Je business firmou, která si na sebe vždy musela vydělat, je partnerem státní správy a samosprávy, poskytuje kromě logistických služeb i služby finanční a IT. S 32 tisíci zaměstnanci na HPP a cca 30 tisíci na DPP/DPČ je armádou lidské energie, kterou je složité řídit, rozvíjet a motivovat. Je armádou lidských příběhů.



Nejprve bych se vás ráda zeptala, jak jste se k práci s lidskými zdroji dostali? Co vás na ní baví a co naopak je těžké a nezáživné?
Lucie Carbolová:
Práce v personalistice je práce s lidmi a pro lidi, což je pro mě velkou výzvou. Již od dob studií jsem chtěla pracovat s lidmi, pracovat na jejich rozvoji a naštěstí jsem tu příležitost dostala. Těžké je se smířit s tím, že ne každý se chce rozvíjet a měnit, ne každý vidí ve změnách přínos. Jako nezáživné vnímám občasnou administrativu, která je s prací personalisty spojená.

Petr Dobrý: Právě přes marketing. Byl jsem tehdejší ředitelkou sekce rozvoje přetáhnut na HR, abych jim pomohl vybudovat dosud nový HR marketing. Baví mne stavět systémy, „prodávat“ práci kolegů a vylepšovat tak mediální obraz i zvyšovat atraktivitu zaměstnavatele. Baví mne dělat „hezké“, ale přitom užitečné nástroje komunikace. Nezáživná je administrativa a možná někdy zbytečně dlouhé procesy.

Jelikož je rozhovor připravován pro web HR klubu nemohu se nezeptat. Proč jste se stali členy HR klubu, co vám to přináší, proč byste členství doporučili i ostatním?
Petr Dobrý, Lucie Carbolová:
Při naší práci potřebujeme mít nové informace, můžeme sdílet naše zkušenosti (při objemu zaměstnanců si myslíme, že jsme dobrým prubířským kamenem) a je nutností získávat aktuální benchmark z jiných firem. Naše přínosy v členství jsou vlastně i doporučením.

Jaká témata vás v oblasti HR zajímají?
Lucie Carbolová:
Témata z ranku společenské odpovědnosti - právě zaměstnávání rodičů po MD/RD, zaměstnávání lidí 50+, OZP apod.
Petr Dobrý: S Luckou se navzájem doplňujeme, tedy témata máme i společná. Mne navíc stále zajímá rozvoj HR marketingu ve firmách a jeho přínos - jak říkám „i z měkkých věcí lze generovat tvrdá čísla“.

Česká pošta je zapojena do projektu Rovné příležitosti. Můžete nám tento projekt blíže představit?
Petr Dobrý, Lucie Carbolová:
Je to vůbec první projekt svého druhu na ČP, navíc plně dotovaný z ESF ČR, OPLZZ. Východiskem pro nás byl provedený genderový audit a cílem je nastavit program pro rodiče - zaměstnance pro usnadnění jejich návratu zpět po rodičovské dovolené. Připravili jsme několik aktivit, jako webový portál www.ceskapostarodicum.cz či e-Learningové kurzy, které jsou určeny právě rodičům, aby neztratili kontakt se zaměstnavatelem a měli příležitost rozvíjet své dovednosti a kompetence tak, aby pro ČP byli stále žádaným zaměstnancem. Abychom pomohli i jiným rodičům uvažujeme, že několik kurzů jim zpřístupníme včetně Průvodce rodičovstvím, který připravujeme. Dalším přínosem projektu je, že zvedáme povědomí o tématu rovných příležitostí, nediskriminačním přístupu, zaměstnávání po MD/RD apod.

Děkuji vám za rozhovor a přeji, ať se vám i vaší firmě daří nejen v oblasti HR.

Lenka Juračková
redaktorka www.hr-klub.cz

další články na téma: HR, hrklub, marketing, rozhovor, personalistika