Neurověda ve vzdělávání: Jubilejní ročník přinesl inspirativní dialog mezi technologiemi a lidským mozkem

Pražský hotel DUO se ve středu 26. března stal centrem dialogu mezi neurologií a pedagogikou. Jubilejní desátý ročník konference Neurověda ve vzdělávání přilákal stovky zájemců z řad pedagogů, personalistů a odborníků na vzdělávání, kteří přišli načerpat inspiraci od špičkových českých i zahraničních expertů.

 

Varování před digitální hrozbou

Hned v úvodním bloku zaujala přednáška neurologa MUDr. Martina Jana Stránského, který představil alarmující data o vlivu digitálních technologií na lidský mozek. Opíraje se o výsledky z magnetické rezonance 3000 dětí demonstroval, jak nadměrné používání obrazovek narušuje spojení mezi frontálním lalokem a centrem paměti.
„Čím dřív dítě dostane telefon, tím má vyšší riziko deprese a úzkosti," varoval Stránský během své prezentace. Podle jeho slov se lidský mozek v posledních 25 letech změnil více než za předchozích 250 tisíc let – a to právě kvůli digitálním technologiím.
Překvapivý byl i jeho poukaz na fakt, že přední světoví tvůrci technologií jako Bill Gates či Steve Jobs významně omezovali používání digitálních zařízení svými vlastními dětmi. Přednáška vyvolala mezi účastníky živou diskusi o tom, jak nastavit ve školním prostředí rozumné limity pro používání digitálních zařízení.

 

Technologie jako příležitost, ne problém

Osvěžující pohled na roli technologií představila Mgr. Markéta Fibigerová, spoluzakladatelka IT gymnázia. „Svět je plný technologií a my všichni s nimi pracujeme. Ve všech povoláních technologie jsou a my se prostě nemůžeme tvářit, že je můžeme vypnout," uvedla Fibigerová.
Ve své prezentaci se zaměřila na charakteristiku současné generace studentů, která podle ní vyniká v empatii, jazykových dovednostech a zájmu o globální problémy. Zároveň však poukázala na tendenci mladých k úzkostem a závislosti na okamžité zpětné vazbě.
Fibigerová představila několik praktických přístupů z IT gymnázia, včetně důrazu na pohybové aktivity, využívání komunikační platformy Discord a neformálních vztahů mezi učiteli a studenty. „Nejvyšším cílem je pustit studenty do světa s vědomím, v čem jsou dobří, s vlastní vizí a sebedůvěrou," zdůraznila.

 

Dvě generace neurochirurgů na jednom pódiu

Mimořádným okamžikem bylo společné vystoupení dvou generací špičkových českých neurochirurgů – doc. MUDr. Vladimíra Beneše, Ph.D. a jeho otce prof. MUDr. Vladimíra Beneše, DrSc. Jejich dialog o vývoji neurochirurgie a implikacích nejnovějších poznatků pro vzdělávání patřil k nejsledovanějším bodům programu.

 

Praktické workshopy zaujaly účastníky

Odpolední blok nabídl účastníkům možnost praktického zapojení. Mgr. Dana Hrbáčová vedla workshop zaměřený na techniky zvládání stresu, který oceňovali zejména učitelé z praxe.
Zahraniční pohled na vzdělávání přinesl rakouský expert Mag. Alexander Degenhart, který ve svém workshopu představil moderní přístupy k celoživotnímu vzdělávání s využitím gamifikace. Účastníci si vyzkoušeli, jak mohou učit manažerská rozhodnutí prostřednictvím her, kdy se na základě učiněných rozhodnutí mění hospodářský stav virtuální firmy.

 

Bilancování jubilejního ročníku

Konference potvrdila, že propojení nejnovějších poznatků o fungování mozku s praktickými aplikacemi ve vzdělávání je téma, které v českém prostředí rezonuje. Účastníci odcházeli nejen s novými znalostmi, ale i s praktickými nástroji pro svou pedagogickou praxi a někteří šťastlivci i s cenami z tomboly, která tradičně uzavřela celý program.