Trik! 10 kroků k lepší konverzaci

10 kroků k lepší konverzaciPodle Celeste Headlee, jsme spolu navzájem ztratili kontakt.  Konverzace má část, kdy mluvíme a kdy posloucháme. Ale tady někde začíná podle Celeste problém. Jistě jsme všichni slyšeli spoustu rad, jak dobře působit v konverzaci. Například – udržovat oční kontakt, přikyvovat, opakovat a shrnovat. Celeste všechno toto metaforicky hází do koše a říká, že nemá smysl ztrácet čas předstíráním, že věnujeme pozornost diskuzi, pokud jí opravdu budeme věnovat pozornost.

Všechny své zkušenosti nakonec shrnuje do 10 kroků:

1. Buďte přítomní a nedělejte více věcí

Věnujme konverzaci 100% pozornost, nemá smysl být v konverzaci napůl, to je lepší ji raději nemít vůbec.

2. Neodsuzujete názor druhého, nebuďte dogmatičtí.

Pokud jdete do konverzace s jasně daným názorem, který chcete bránit a nechcete vlastně diskutovat, raději se konverzaci vyhněte. Taková konverzace se stává stereotypní a nic si z ní neodnesete. Dozvíte se jen to, co už jste dávno věděli, např. pokud jde o politické smýšlení. Vy se ale chcete dozvědět víc, mluvte tedy i s lidmi, se kterými názorově, hodnotově či jinak nesouhlasíte.

3. Používejte otevřené otázky

Základem je seskupení otázek: Co? Kdo? Kde? Jak? Můžete se zaměřit na pocity a prožívání druhého člověka např. „Jaké to pro Vás bylo?“ Dozvíte se tak mnohem více informací a máte lepší šanci druhého lépe poznat.

4. Nechte konverzaci přirozeně plynout, nedržte se křečovitě svých myšlenek

Často se nám stává, že někdo mluví a nás napadá spousta otázek, spousta myšlenek. Zase je pusťte. Pokud se jich budete křečovitě držet, přestanete věnovat pozornost tomu, co druhý říká a konverzace nebude přirozeně plynout, pokud se budete stále vracet.   

5. Pokud nevíte, řekněte že nevíte

Pokud nemáte ověřenou informaci, raději řekněte, že nevíte. Je lepší přiznat, že člověk neví, než podat mylnou informaci.

6. Neporovnávejte zkušenosti druhého se svými

Každá zkušenost je jedinečná, a tak ať už někdo mluví o tom, že ho vyhodili z práce či o čemkoliv jiném, nechte ho mluvit. Není nic horšího než hned nasadit vlastní srovnání a přenést pozornost na sebe. Naruší to příběh, ale i empatii mezi vámi.

7. Neopakujte se

Bohužel často, když na něco chceme upozornit, máme tendenci se opakovat. Druzí si toho samozřejmě všímají a konverzaci to naruší.

8. Zdržte se nepodstatných detailů

Přesná místa, přesná data, přesné počty – tyto informace jsou jistě někdy důležité, ale určitě ne, když někomu něco vyprávíte. Detaily, které nejsou podstatné pro příběh či pointu, jsou často jen otravným prvkem v konverzaci.

9. Naslouchejte

Naslouchání se zásadní část konverzace. Je to ta část konverzace, kde se můžete dozvědět nové věci, nové informace, poznat druhého.

10. Buďte struční

Dobrá konverzace se nesmí táhnout příliž dlouho, jinak se stane nudnou. Samozřejmě to neznamená skončit v polovině začatého tématu. Zároveň pokud již téma vyčerpané, je lepší skončit dříve než uměle konverzaci prodlužovat.

Všechny tyto rady Celeste shrnuje do jedné „ buďtě připravení na to nechat se ohromit“.

Pokud Vás téma zaujalo, můžete podívat na originální prezentaci na serveru TED.com v rámci série přednášek "Talks to watch before a job interview"
http://www.ted.com/playlists/352/talks_to_watch_before_a_job_in#